Najlepiej oceniane agencje marketingowe
Wiele portali marketingowych, magazynów, czy instytucji związanych z branżą tworzy własne rankingi agencji marketingowych, kreatywnych, agencji eventowych. Zarówno same konkursy i rankingi są bardzo opiniotwórcze i podnoszą rangę zwycięzców, a samo uczestnictwo jest dodatkowym impulsem do tworzenia kampanii, które są bardzo dobrej jakości i podnoszenia sobie poprzeczki jeszcze wyżej. Agencje w Polsce ścigają się między sobą, bo dobrze jest napisać na swojej stronie, że właśnie naszą uznano za najlepszą agencję w danym roku przez jakiś magazyn branżowy, który czyta wiele osób biznesu. W poprzednim roku przyznano również wiele nagród, w różnych konkursach i rankingach. Przyjrzyjmy się, które agencje uznano za najlepsze.
-
W konkursie Golden Arrow w 2019 roku laureatami zostali:
Z poniższego rankingu można wysnuć wniosek, że według kryteriów, które stosuje jury konkursu Golden Arrow, złożone z kilkunastu specjalistów z branży, najlepiej ocenianą agencją jest H2H.tech, ponieważ otrzymała najwięcej nagród. Tutaj laureaci są bardzo skrupulatnie oceniani przez komisję konkursową, a nagrody są przyzwane według opinii tej komisji. Laureatami zostali między innymi (wymieniam kilka ważniejszych kategorii)
a. Nagroda Specjalna za kreatywne wykorzystanie komunikacji reklamowej do zwrócenia uwagi na problem smogu — Agencja Sixty One Yards, za kampanię dla Grupy Aviva pod tytułem: „wiem, czym oddycham”.
b. Agencja: H2H.tech, za najlepszy program lojalnościowy B2B z wykorzystaniem wysyłki bezpośredniej dla Poczty Polskiej
c. Agencja United Partners za „przesyłkę z Escobar” w kategorii Wysyłka bezpośrednie B2B
d. Agencja MediaCom Warszawa i Gamekit SA za akcję „Gracze w Play mają lepiej!”
e. Agencja H2H.tech za akcję „Amica na szlaku” w kategorii program lojalnościowy B2B
f. Agencja H2H.tech za akcję ”Kiehl’s Petycja!” dla L’Oreal Polska w kategorii najlepsza kampania internetowa
g. Agencja Plej za serwis Play.pl redesign, w kategorii serwis internetowy
2. Interaktywne
Przy tym rankingu należy zwrócić uwagę, że agencje zgłaszają się do niego same. Ranking bierze pod uwagę tylko te, które się zgłosiły, więc to jest tylko wycinek rynku. Analizowane są tutaj wyniki finansowe i ilość zatrudnionych pracowników, więc to również nie jest ranking ujawniający jakość świadczonych usług.
W 2019 roku trzy najlepiej zarabiające agencje w tym zestawieniu to: Makolab SA, Agencja Whites i Nakatomi Polska.
3. Young Creatives Cannes 2020.
Nagrody przyznaje się w siedmiu kategoriach, dla każdej kategorii jury jest inne, składa się ze specjalistów w danej dziedzinie. Konkurs organizują Young Creatives: Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Klub Twórców Reklamy, Cannes Lions. Nagrody w tym roku zdobyli:
a. Aleksandra Kolarczyk i Jakub Świętochowski z agencji MSL, w kategorii PR;
b. Mateusz Garbarczyk i Klaudia Jamróz z agencji Value Media/Labcon, w kategorii Media;
c. Pablo Dominguez Agregan i Bartosz Bulak z agencji DDB Warszawa w kategorii Print;
d. Sylwia Janiszewska i Joanna Komorowska z agencji VMLY&R, w kategorii Design;
e. Filip Śliwa i Ada Kamienobrocka znowu z agencji VMLY&R, w kategorii Film;
f. Tomasz Świstuń i Albert Stęclik z agencji DDB/Dziadek do Orzechów, w kategorii Digital;
g. Gabriela Janusz i Karolina Król z Kompanii Piwowarskiej, w kategorii Clients.
4. Aktualnie trwa również konkurs Mixx Awards Europe 2020.
Jest bardzo prestiżowy i nagrodzone w nim agencje na pewno zyskają dzięki temu spory rozgłos. Po dwie nominacje mają agencje: 180heartbeats + Jung v. Matt za kampanię “OLX na międzynarodowy Dzień Kobiet” dla OLX, Artegence za kampanię “Bitwa o neta” dla PKO BP oraz Mindshare Polska za kampanię “Mobile proximity marketing” dla BP.
Nominowani są również: Abstra za kampanię “Jak to robić” dla Reckitt Benckiser, MediaCom Warszawa za kampanię “Niespodziewany powrót do studia” dla Old Spice, Mosqi.to za kampanię “FasOff” dla Kompanii Piwowarskiej i Sales & More za kampanię “City simplicity card” dla Citi Handlowy.
Jak widzimy, jest wiele konkursów i rankingów, które nagradzają i wyróżniają całe mnóstwo agencjo marketingowych w wielu kategoriach. Nie sposób tych konkursów w żaden sposób do siebie przyrównać, gdyż kryteria oceniania oraz kategorie za każdym razem są odmienne i nie ma jednej miary, która byłaby parametrem oceniania agencji marketingowych. Jeśli zatem chcielibyśmy wybrać tą, która jest najlepiej oceniana, należałoby się zwrócić do klientów tych agencji i popytać, jak przebiega współpraca, czy są zadowoleni, a także jak oceniają daną agencję. Być może wtedy udałoby się nam dojść do tego, która agencja jest faktycznie najlepiej ocenianą agencją marketingową w Polsce. Na razie pozostają nam rankingi i domniemania.