Marketing szeptany jako kanał przekazywania ważnych informacji podczas epidemii covid-19
Pandemia koronawirusa i ograniczenia z nią związane zaskoczyły wszystkich – rządy, biznesmenów, a także przeciętnych obywateli. Z tego powodu wiele firm w Polsce, ale również na świecie znalazło się w trudniej sytuacji. Niektóre z nich, mimo gwałtownego cięcia kosztów i redukcji pracowników, nie wytrzymały presji i zostały zmuszone do ogłoszenia upadłości. Inne postawiły na zmianę profilu działalności firmy, a jeszcze inne wykorzystały sytuację i obróciły ją na swoją korzyść. Jak istotną rolę odegrała w tym wszystkim komunikacja kryzysowa? Czy warto w takim momentach zdecydować się na wdrożenie działań marketingu szeptanego?
Istota komunikacji w czasie kryzysu
Na obecną chwilę chyba nie ma gałęzi biznesu, która nie odczułaby skutków wywołanych przez pandemię koronawirusa. Cały świat został skonfrontowany z problemami i sytuacjami, na które nie był przygotowany. Tak samo jest z przedsiębiorcami. Niezwykle istotną rolę w tym wszystkim odgrywają procedury komunikacyjne. Mogą one przyczynić się do uratowania firmy przed poważnym załamaniem i utratą pozycji w branży. Doskonale sprawdzają się tutaj słowa mówiące, że w dobrych czasach firmy chcą się reklamować, a w trudnych muszą to robić. Skuteczna komunikacja i reklama to ogromna szansa na ograniczenie lub zniwelowanie skutków nadciągającej recesji. Dlatego tak ważne jest, aby robić to z głową! Oczywiście, bardzo ważne jest tutaj sprawne i szybkie podejmowanie decyzji. Jednak powinny być one odpowiednio przemyślane i dostosowane do oczekiwań klientów i wymagań rynku.
Jak prowadzić działania komunikacyjne w czasie pandemii?
Analiza marek „BrandZ” po zakończeniu kryzysu gospodarczego z roku 2008 jasno pokazuje, że te firmy, które nie zrezygnowały z komunikacji, odzyskały swoją pozycję na rynku nawet dziewięciokrotnie szybciej od tych, które znacznie ograniczyły wydatki na reklamę i komunikację kryzysową. Jak więc powinny wyglądać działania komunikacyjne prowadzone w tak wyjątkowych czasach? Przede wszystkim powinny wspomagać sprawne działanie przedsiębiorstwa. W mediach panuje szum informacyjny, a wśród obywateli lęk i strach. Ludzie oczekują konkretnych wiadomości, które ich uspokoją i wzbudzą poczucie bezpieczeństwa, ale też zaufania do marki. Warto więc dostarczać swoim odbiorcom i potencjalnym klientom rzetelne informacje o podejmowanych decyzjach. Często niezbędne jest zrewidowanie dotychczasowej strategii marketingowej, która w obecnej sytuacji może okazać się nieefektywna lub wręcz szkodliwa.
Marketing szeptany i jego rola w komunikacji kryzysowej
Ten rodzaj działań, znany również pod nazwą buzz marketingu lub word of mouth marketingu w ostatnich latach zyskuje coraz bardziej na popularności. Marketingowcy dostrzegają coraz więcej zalet i możliwości, jakie daje ten sposób komunikacji z klientem. Od podstawowych funkcji takich jak zdobywanie nowych klientów czy umacnianie lojalności dotychczasowych, aż po wpływ na pozycję firmy na rynku. Marketing szeptany może odgrywać również istotną rolę w komunikacji kryzysowej, gdzie istotnymi czynnikami jest czas reakcji oraz otwartość. Udostępnienie odbiorcom jak największej ilości kanałów komunikacji jest w tym wypadku opłacalnym rozwiązaniem. Dodatkowo celowe tworzenie tego typu szumu informacyjnego przyczyni się do mnożenia pozytywnych informacji o marce, jednocześnie zagłuszając krytykę. Warto mieć również na uwadze fakt, że na rynku panuje obecnie tendencja do osłabienia efektywności tradycyjnych środków przekazu. Z tego względu, alternatywne działania takie jak marketing szeptany, jeśli zostaną odpowiednio zaplanowane, mogą przynieść firmie znaczące korzyści.