Employer branding – promocję zaczynaj u źródła
Rynek pracy jest bardzo dynamiczny. Z roku na rok relacje pracownik-pracodawca ewoluują raz na korzyść jednej strony, raz na drugiej. Efekty tego widać również w działaniach departamentów HR. Przedsiębiorcy rywalizują ze sobą o najbardziej wartościowych pracowników. To oni przecież tworzą silne zespoły. Mocną stroną każdej firmy są jej ludzie. Dlatego rekruterzy stosują coraz bardziej atrakcyjne chwyty, które mają zainteresować potencjalnych aplikantów. Okazuje się jednak, że bardziej niż doraźne wabiki, przynętą jest wizerunek brandu i panująca o nim opinia.
Czym jest emloyer branding?
Employer branding to część marketingu poświęcona wizerunkowi pracodawcy. Celem działań promocyjnych jest kształtowanie pozytywnego obrazu przedsiębiorstwa. Istotne jednak jest to, że zakres aktywności rozkłada się na PR wewnętrzny i zewnętrzny. Zasada jest taka, że by ‘dobrze mówiono o nas na zewnątrz, zadbajmy by dobrze mówili wewnątrz’. O sile internetu nie trzeba nikogo przekonywać. Komentarze publikowane w social mediach czy na dedykowanych portalach pracowniczych to pierwszy punkte odniesienia dla kandydata. Opinie mogą zbudować, jak i zrujnować wizerunek firmy. Employer branding dzięki systematycznym działaniom kreuje obraz atrakcyjnego środowiska do rozwijania kariery zawodowej oraz pasji. Prace nad kształtowaniem pozycji pracodawcy powinny być kierowane nie tylko do przyszłych pracowników, ale również obecnych. Ich rola w tym procesie może przynieść znaczące efekty.
Employer branding wewnętrzny
Warunki jakie pracodawca zapewnia swoim ludziom świadczą o jego podejściu do biznesu. Employer branding ma za zadanie zbudowanie marki pracodawcy. W procesach wewnętrznych przejawia się to m.in. poprzez godziwe systemy motywacyjne, programy szkoleniowe czy przyjazną atmosferę. Im bardziej specjalistyczne stanowisko, tym wynagrodzenie jest odpowiednio zróżnicowane. Na tym również polega mechanizm ‘stopniowania talentów’. A za doświadczonych profesjonalistów, firmy są w stanie ‘zapłacić’ naprawdę sporo. Coraz więcej pracodawców potwierdza, że wiedza i zaangażowanie pracownika, powinny mieć swoje odbicie w jego wynagrodzeniu. I choć wiadomym jest, że pieniądze nie są najważniejsze, to jednak one były są i będą największym motywatorem do pracy. Wieści o poziomie hojności pracodawcy interesują nie tylko poszukujących zatrudnienia. Można je traktować jako wątek PRowy przedsiębiorcy na lokalnym rynku pracowniczym.
Employer branding zewnętrzny
Zewnętrzna komunikacja w zakresie employer brandingu dotyczy pracodawcy i kandydatów. Działania rekrutacyjne mają na celu zbudowanie wizerunku firmy jako atrakcyjnej dla potencjalnego aplikanta. Liczą się możliwości rozwojowe w tym prognozowana ścieżka kariery, szkolenia, innowacyjne projekty, benefity motywacyjne oraz system wynagrodzenia. Aktywności w tym zakresie widać w social mediach, na dedykowanych serwisach oraz we współpracy z uczelnianymi biurami karier. To jednak nie wszystko. Zewnętrzny employer branding oddziałuje szerzej. Odgrywa znaczącą rolę w tworzeniu obrazu dobrego pracodawcy w opinii swoich klientów i partnerów branżowych. Marki cieszące się tą opinią, postrzegane są jako atrakcyjni i wiarygodni kontrahenci. Otwierają się przed nimi nowe relacje biznesowe. Pracują w nich bowiem osoby wykonujące swoją pracę bez przymusu i za godziwe wynagrodzenie.
Nie istnieje jedna sprawdzona strategia employer brandingowa. Marka powinna mieć własną ścieżkę działania skrojoną na miarę jej potrzeb. Warto zaznaczyć, że każda branża jest inna. Co więcej, na powodzenia działań brandingowych może mieć wpływ nawet lokalny patriotyzm. Na rynku istnieją agencje specjalizujące się w tego typu wsparciu dla firm. Stawka jest wysoka. Starania o dobrych, zaangażowanych pracowników przyniosą efekty szybciej niż się wydaje. To oni przecież stanowią o przyszłości firmy.