Czy social media są skuteczne (argumenty przeciw)?

Social media z roku na rok stają się coraz bardziej popularne. Mówi się, że media i telewizja to czwarta władza. Nie powinien nikogo zdziwić fakt, że niedługo będzie się mówiło, iż to social mediom trafiło się piąte berło władzy. Jest wiele zalet korzystania z takich kont. Nie można jednak zapominać o tym, że tam gdzie są plusy, tam zawsze znajdą się minusy.

Hejterzy i trolle

Czym jest hejt – chyba każdy zdaje sobie z tego sprawę. Bardzo dużo w ostatnich czasach mówi się o nim biorąc pod uwagę osoby indywidualne. Szkodliwość hejtu jest ogromna. Takie działania potrafią zebrać duże żniwo na niekorzyść, włączając w to śmierć osób w które hejt był skierowany. A jak ma się hejt w stosunku do danej marki? Nie ukrywajmy, że są firmy, które są celem regularnych ataków ze strony internetowych trolli. Mają one na celu podważenie dobrej opinii danej firmy.

kampania FB

Tego niestety nie da się uniknąć w myśl hasła “nie dogodzisz wszystkim”. Niestety, ale w tym przypadku social media służące za dodatkowy kanał informacyjny dają wszelkim hejterom, spamerom dodatkową broń i większe “pole do popisu”. Tak negatywne wyrażane przez nich opinie w szybszy sposób są w stanie się rozpowszechnić. Nawet, jeżeli dana opinia nie jest prawdziwa i jest efektem rozsyłania nieprawdziwej plotki, to nie zapominajmy jednak o tym, że w sieci nigdy nic nie ginie. Krzywdząca nas opinia może się za nami ciągnąć jeszcze przez bardzo długi czas.

Czas to pieniądz

Każdy właściciel danej firmy, niezależnie od tego na jakiej branży będzie się skupiał, doskonale będzie zdawał sobie sprawę z tego, że każda minuta jest na wagę złota. W każdej minucie możemy pomyśleć o nowym planie mającym na celu zwiększenie naszych zysków. Ten czas możemy również przeznaczyć na wysyłanie maili ofertowych do potencjalnych odbiorców. Jednak ten czas musimy podzielić również na to, aby być aktywnym na kontach w social mediach. Należy dodać, że za ten czas nikt nam nie zapłaci. Co gorsza – my będziemy musieli zapłacić za ten czas osobom zajmującym się aktywnością na naszych kontach społecznościowych.

Dobrze, jeżeli takie działania w social mediach mają swoje odwzorowanie w zyskach, które systematycznie się zwiększają. Co jednak, jeżeli te zyski nadal nie wzrastają, utrzymują się na tym samym poziomie lub co gorsza spadają? Tak, śmiało można przyznać, że będzie to czas stracony. A nasze finanse poniesione na ten cel pójdą dosłownie mówiąc w błoto. Nieumiejętne prowadzenie kont i nawiązywanie złej komunikacji z potencjalnymi konsumentami sprawi, że nasze social media nie będą wcale skuteczne.

Brak kontroli

Niestety, ale rozwój Internetu, a w tym social mediów jest na tyle duży, że w pewnym momencie można stracić panowanie nad tym co się dzieje w sieci. I to na tyle, że może w mocny sposób zachwiać to wizerunkiem naszej firmy. Tak, w historii naszej krajowej telewizji znane są przypadki tego, że znany i ceniony dziennikarz telewizyjny klnie gorzej niż nie jeden szewc.

Nagranie wyciekło nagle do Internetu. Nagranie zostało usunięte bardzo szybko. Jednak niezawodni internauci znowu pokazali, że nigdy nic nie zginie i większa ilość osób (liczona w setkach tysięcy) mogła przekonać się jak to tak naprawdę z tym dziennikarzem jest. Im nacisk na usunięcie danych nagrań był większy, tym szybciej rozprzestrzeniały się one po Internecie, jak prawdziwy wirus groźnej choroby. Wiele innych osób przekonało się, że Internet jest naprawdę solidnym narzędziem. Można za jego pośrednictwem rozprzestrzeniać niekorzystne dla siebie oraz dla marki informacje.

Co jednak nie oznacza, że należy zlikwidować wszystkie konta na portalach społecznościowych. Nic bardziej mylnego. Takie konta należy utrzymywać. Przy czym jednak należy zawsze mieć pod ręką plan awaryjny na wypadek wystąpienia kryzysu.

Click to rate this post!
[Total: 5 Average: 5]
Z marketingiem związany jestem od ...właściwie przez całe życie. Mam doświadczenie w pracy z "wielkimi" firmami, ale nie są mi obce również problemy mniejszych podmiotów. Jestem autorem książki o prowadzeniu działań marketingowych. Aktywnie uczestniczę w procesie wdrażania i realizacji strategii marketingowych klientów firmy, w której pracuję. Prywatnie realizuję kampanię dla firm, które potrzebują mentora i przewodnika w Internecie. Dlatego też powstał projekt "slogan-reklamowy" nawiązujący w swym znaczeniu do skutecznego przekazu i działań content marketingowych. t.

One thought on “Czy social media są skuteczne (argumenty przeciw)?

  1. Najlepsze firmy z obszaru social media to takie, które mają spektakularne efekty i które prowadziły głośne kampanie.
    Takie, za którymi przemawia bogate portfolio i referencje dużych klientów. Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że inaczej prowadzi się sociale w czasach kryzysu wizerunkowego, a inaczej mały lokalny fan page firmy, o lokalnym zasięgu?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *