Czy marketing jest etyczny?
Marketing XXI wieku przyjmuje coraz bardziej niestandardowe oblicza. Działania offline i online mimo że opierają się na różnych praktykach, mają wspólny mianownik. Mowa o konsumencie, który jest coraz bardziej świadomy, widzi więcej i analizuje komunikaty. Współczesny odbiorca czyta etykiety, interesuje się składem produktu i procesem jego powstawania. Kupuje to na co go stać, ale też to co jest zgodnie z filozofią jego życia.
Transparentność komunikacji
Etyka marketingu zamyka się w odpowiedziach na pytania o odpowiedzialność i nieodpowiedzialność marketingową. Dotyczą one głównie form komunikacji, budowania contentu i wizji graficznej. Przekaz na temat produktu czy marki, musi być rzetelny i prawdziwy. Zgodny z prawem i obyczajami różnych grup społecznych. Siła mediów jest ogromna.
Marketerzy pracując nad treściami reklamowymi, powinni mieć na uwadze to, że konsument jest dociekliwy, a często nawet ‘niewygodny’ w swoich pytaniach. Dlatego też marka opracowując kampanię musi być pewna swoich racji. Dzięki temu będzie w stanie sprawnie reagować na komentarze i wątpliwości konsumenckie. Wprowadzanie w błąd może jej tylko zaszkodzić.
Etyka w social mediach
Istnienie marki w social mediach daje jej możliwość bieżącej komunikacji z konsumentem. To duży atut w strategii kampanii. Dynamiczne profile na Facebooku, Instagramie czy Twitterze, budują stałą relację brandu z odbiorcą. Daje to jednej i drugiej stronie swobodę prowadzenia dyskusji i szybkiej reakcji na pytania. Komunikaty marketingowe powinny być konstruowane w sposób transparentny. Szczerość i uczciwość będzie doceniona prędzej czy później. Nad zaufaniem odbiorców należy stale pracować. Dlatego zwłaszcza w mediach społecznościowych nie ma miejsca na naginanie faktów. Content musi być w 100% dopracowany, by nie budzić niepotrzebnych podejrzeń.
Etyka w marketingu
Lojalny konsument zostaje z marką na długo. Wprowadza ją do codzienności swojej i swoich bliskich, budując tym samym przyzwyczajenia kolejnych pokoleń. Jednak wystarczy jeden błąd, by zrujnować efekt, nad którym firma pracowała latami. Dlatego prawda komunikatu powinna jej towarzyszyć na stałe. Ważny w tym układzie jest dobór współpracowników. Odpowiedzialność leży również po stronie agencji marketingowej zajmującej się PRem marki. Komunikując się z jej konsumentami, bierze na siebie ciężkie brzemię realizacji założeń strategii brandu. A żeby to robić efektywnie, trzeba mieć doświadczenie poparte przykładami w portfolio klientów i być elastycznym w działaniach dla wspólnego dobra.