Branding personalny, czyli budowanie marki osobistej
Pojęcie marki już dawno wykroczyło poza znaki towarowe i sprawy handlowe. Marketing objął swoim oddziaływaniem rozmaite dziedziny życia jak sport, muzyka czy polityka. W dobie mediów społecznościowych właściwie każda osoba może posiadać własną, osobistą markę. Od niej samej tylko zależy, czy będzie ją rozwijać, czy też nie.
Czym jest personal branding?
Istnieje wiele definicji pojęcia „budowania marki osobistej”. Wydaje się jednak, że najbardziej przystępne będzie określenie go jako procesu, w którym dana osoba wyróżnia się spośród tłumu dzięki swoim indywidualnym cechom, umiejętnościom czy poglądom. Wykorzystywane są do tego odpowiednie kanały, takie jak social media, prasa czy wystąpienia werbalne. Tworząc osobisty wizerunek, świadomie czy nie, powinniśmy zdawać sobie sprawę, że będzie on wpływał na nasze życie zawodowe czy prywatne.
Czy marka osobista jest potrzebna każdemu?
Mimo, że każdy z nas ma w sobie potencjał do budowania własnej marki, to jednak nie każdy tego potrzebuje. Część osób wybiera wręcz świadomie profesje, gdzie własny wizerunek jest nieważny. Jednak w wielu zawodach kwestia ta jest coraz ważniejsza. Oczywiście jest to kwestia podstawowa w indywidualnych profesjach takich jak przedsiębiorcy, politycy, artyści czy sportowcy. Jednak branding personalny wydaje się obecnie niezbędny w takich specjalnościach jak dziennikarze, freelancerzy, przedstawiciele wolnych zawodów czy różnego rodzaju specjaliści.
Najważniejsze cechy marki osobistej
Pierwsze o czym myślimy w przypadku marki osobistej to cechy charakterystyczne, które wyróżniają nas z tłumu. Chodzi tu głównie o wzbudzenie pozytywnych skojarzeń i emocji swoją osobą u innych. W tym wypadku ważna jest jednak autentyczność. Jest to druga, niezbędna cecha do zbudowania silnej marki osobistej. Będąc autentycznym, ma się zawsze pewność, że nasz obraz będzie podobnie postrzegany przez wiele lat. Dodatkowo im dłużej jesteśmy autentyczni, tym silniej i pozytywniej wpływa to na nasz wizerunek. Ostatnią z najważniejszych cech jest przydatność. To ile jesteśmy swoją osobą przydatni dla innych, jak wpływamy pozytywnie na ich życie, jest sprawą fundamentalną.
Jak budować markę?
Oczywiście koncepcji na budowanie marki osobistej jest wiele, jednak wszystkie opierają się na kilku etapach działania. Pierwszy to autoanaliza, której trzeba dokonać, aby być świadomym swoich mocnych i słabych stron, a także szans, które się z tym wiążą. Kolejny etap to określenie obszarów działania i grup docelowych. Ważna jest tu świadomość, kto może być odbiorcą naszej marki. Następnie musimy określić cele, które chcemy osiągnąć za jej pomocą. No i ostatni etap czyli konkretne działania w ramach brandingu.